Jan 22, 2011

Fungsi Agama

agama
Agama. Kata ini sudah tentu sangat akrab di telinga kita.Saat kita masih sekolah, dalam raport kita akan tertulis agama yang kita anut, saat dewasa agama kita akan tertulis di KTP. Sejak SD sampai di  bangku perkuliahan pun pelajaran agama menjadi pelajaran yang wajib. Bagi saya, agama adalah pedoman hidup, yang mengajarkan kita mengenal Tuhan dan mengajarkan apa yang baik dan buruk. Berikut pengertian agama menurut berbagai sumber:

Menurut Kamus Besar Bahasa Indonesia, agama adalah sistem atau prinsip kepercayaan kepada Tuhan, atau juga disebut dengan nama Dewa atau nama lainnya dengan ajaran kebhaktian dan kewajiban-kewajiban yang bertalian dengan kepercayaan tersebut. 
Secara terminologi dalam ensiklopedia nasional indonesia, agama diartikan sebagai aturan atau tata hidup manusia dengan hubungan Tuhan dan sesamanya.
Berdasarkan kitab SADARIGAMA dari bahasa sansekerta IGAMA yang mengandung arti I atau Iswara, GA berarti Jasmani atau tubuh dan MA berarti Amartha berarti “hidup”, sehingga agama berarti Ilmu guna memahami tentang hakikat hidup dan keberadaan Tuhan.

Setiap orang pasti memiliki pandangan dan pendapatnya masing-masing mengenai apakah agama itu. Namun, yang pasti, agama bukan hanya paham kosong yang tak berarti. Agama memiliki fungsi yang sangat penting dalam kehidupan bermasyarakat. Menurut wikipedia, fungsi-fungsi agama adalah:



§  Memberi pandangan dunia kepada satu-satu budaya manusia.
Agama dikatankan memberi pandangan dunia kepada manusia kerana ia sentiasanya memberi penerangan mengenai dunia(sebagai satu keseluruhan), dan juga kedudukan
 manusia di dalam dunia. Penerangan bagi pekara ini sebenarnya sukar dicapai melalui inderia manusia, melainkan sedikit penerangan daripada falsafah. Contohnya, agama Islam menerangkan kepada umatnya bahawa dunia adalah ciptaan Allah(s.w.t) dan setiap manusia harus menaati Allah(s.w.t).
§  Menjawab pelbagai soalan yang tidak mampu dijawab oleh manusia.
Sesetangah soalan yang sentiasa ditanya oleh
 manusia merupakan soalan yang tidak terjawab oleh akal manusia sendiri. Contohnya soalan kehidupan selepas mati, matlamat hidup, soal nasibdan sebagainya. Bagi kebanyakan manusia, soalan-soalan ini adalah menarik dan untuk menjawabnya adalah perlu. Maka, agama itulah berfungsi untuk menjawab soalan-soalan ini.
§  Memberi rasa kekitaan kepada sesuatu kelompok manusia.
Agama merupakan satu faktor dalam pembentukkan kelompok
 manusia. Ini adalah kerana sistem agama menimbulkan keseragaman bukan sahaja kepercayaan yang sama, malah tingkah laku, pandangan dunia dan nilai yang sama.
§  Memainkan fungsi kawalan sosial.
Kebanyakan agama di dunia adalah menyaran kepada kebaikan. Dalam ajaran agama sendiri sebenarnya telah menggariskan kod
 etika yang wajib dilakukan oleh penganutnya. Maka ini dikatakan agama memainkan fungsi kawalan sosial

Agama memainkan peran yang sangat penting dalam kehidupan manusia. Oleh karena itu, sudah sepantasnya kita sebagai manusia yang beragama saling menjaga kerukunan antar agama agar fungsi agama dapat terus berjalan dalam kehidupan bermasyarakat. Salam :)




No comments:

Post a Comment